El Ciclo

In Reisverslag

El Ciclo Barcelona 9 juni 2018

ramiro-sobral

Een stukje schrijven over een persoon die je niet echt kent maar die een grote indruk heeft gemaakt is zo makkelijk nog niet maar toch waag ik het erop.

Afgelopen juni was ik samen met mijn oudste dochter een dag in Barcelona. Deze trip stond al een tijdje gepland en het idee hiervoor was mede ontstaan omdat wij beiden een heel klein beetje vliegtuigfanaat zijn. Hoe leuk is het dan om dit te doen naar de stad waar ik lang geleden mijn hart aan heb verloren. Barcelona, de stad die voelt als thuiskomen, de stad waar ik mij volkomen op mijn gemak voel. Catalonië, de streek die je al omarmt bij de grens. Telkens weer wanneer je met de auto de grens passeert het heerlijke gevoel het jachtige Frankrijk achter je te laten, kortom heerlijk.

Dit keer dus met het vliegtuig van Schiphol naar El Prat en vervolgens met de Aerobus naar Plaça de Catalunya.

Omdat we deze dag slechts een uurtje of zes hadden om iets leuks te doen en te genieten van het heerlijke weer, besloten we twee fietsen te huren en de stad per fiets te verkennen.

In Barcelona zijn talloze fietsverhuurders te vinden maar welke is goed en betrouwbaar en.. omdat we Hollanders zijn, ook nog betaalbaar. Mijn idee was iets authentieks te vinden, iets wat echt past bij de stad en waar de commercie niet vanaf druipt. Na wat “googlen” viel mijn oog op “El Ciclo”. Een klein winkeltje wat wordt gerund door Ramiro en Annebeth. Het verhaal achter El Ciclo sprak mij zo aan dat ik direct via mail contact heb opgenomen en de fietsen heb gereserveerd.

5891eed7932af_logo_ciclo_ok

Omdat ik Barcelona nu voor de zevende keer bezoek lopen we als volleerde “Barcelonezen” op de La Rambla op weg naar El Ciclo. Thuis vooraf even stiekum op Google streetview bekeken waar we moesten zijn, dit loont altijd omdat je vaak herkenningspunten terugziet. Ik wist dat El Ciclo in een smal straatje zou zijn tegenover een klein pleintje.

ec

Ramiro zat zoals we eerder op de foto’s hadden gezien inderdaad voor zijn winkeltje en ook Annebeth troffen we er even aan. Groot was de verbazing hoeveel spullen je kwijt kunt op een klein oppervlak en wat nog leuker is, het is er absoluut opgeruimd en netjes.

Ramiro is een zeer hartelijke man die zijn uiterste best doet je te voorzien van informatie en een en al vrolijkheid uitstraalt.

Naast verhuur van fietsen blijkt Ramiro ook een ware kunstenaar. Hoe langer je in zijn winkeltje bent hoe meer vreselijk mooie lampen je ziet. Met trots vertelde hij dat hij alleen fietsonderdelen gebruikt en niets last of lijmt. Over recyclen gesproken….

Na een gedegen uitleg over de fietsen en de route zijn we richting het strand gefietst en hebben we genoten van Barcelona, dit keer voor het grootste gedeelte van de tijd aan zee.

Rond vijf uur hebben we de fietsen weer teruggebracht en ontvingen we beiden als blijk van waardering een leuk klein fietsje als cadeau. Na te hebben afgerekend en nogmaals de prachtige winkel te hebben bewonderd namen we afscheid van Ramiro. Voorlopig want het volgende bezoek aan “mijn” stad zullen we opnieuw aankloppen voor een fiets.

Ramiro en Annebeth, Heel hartelijk dank voor de gastvrijheid en perfecte service.

Tot ziens !

Klik op de button om  naar de website van El Ciclo te gaan.

Impressie van de kunstwerken ontworpen en vervaardigd door Ramiro